Adam Douglas
Adam Douglas er 36-åringen den "ukjente" vinneren av Stjernekamp. Men langt fra et ubeskrevet blad for de som er interessert i blues og soul. Det sies at han har spilt på enhver brun kneipe i det ganske land. Selv sier han at han har spilt "endel". Han underdriver. Han sier at han er "ganske interessert i gitar", mens de som har hørt ham spille vil påstå at han er blant de beste i landet. Adam Douglas er en uamerikansk nordmann.
Han er oppvokst i Oklahoma, bodd i Chicago og Minneapolis. Han nærmest ramlet inn på en scene da han var åtte år og har siden ikke sett seg tilbake. Adam Douglas er en spellemann i ordets rette forstand. Musikken hans handler om å spille for folk. Om øyeblikkene som skjer på scenen, og om øyeblikkene som skjer i møtet med publikum.
- Jeg øver minst mulig, fordi jeg vil oppleve energien i øyeblikket. Jeg har alltid likt å være den dårligste i rommet. Det beste jeg vet er å være omgitt av folk som er bedre enn meg, så jeg prøver alltid å plukke de beste musikerne jeg kan og henge meg på dem, sier han.
Det var først høsten 2017 at Adam Douglas skulle ta steget ut av undergrunnen og inn i de tusen hjem. Hver lørdag løste han nye musikalske utfordringer i Stjernekamp, og endte opp med å vinne hele konkurransen.
En ting som skilte Adam fra tidligere vinnere er at han sang sin egen låt i finalen, og vant ikke gjennom å tolke andre sjangere men ved å være seg selv.
- Det var det folk likte. Jeg er veldig ærlig. Alltid. Jeg prøver ikke å være noen andre enn meg. Jeg er bare Adam Douglas, kanskje med en ny hatt iblant.